Ons weekendje Texel

Een weekend naar Texel met de jongeren van woongroep De Weust is fantastisch, maar vraagt wel een grondige voorbereiding. Zoals een goed doordacht programma met de nodige rustmomenten. Laat dat maar over aan onze begeleiders Ronnie en Justin! Lees hier hun verslag van een heerlijk weekend.

Eindelijk was het zover en vertrok de hele groep naar het mooie Texel. Toen we de spullen in de bus aan het pakken waren sprong Boot, de hond van De Korenschoof, in de bus. Een paar kinderen zeiden uit grap “kijk hij wil mee!” Dat vonden wij een leuk idee dus dat werd geregeld.  Onderweg hebben we veel gepraat, gek gedaan en muziek geluisterd. Ieder kind had er zichtbaar zin in en uitte dit op zijn eigen manier. De één trok zich tijdens de rit terug met een muziekje op zijn MP3 speler, de ander praatte honderduit. We kwamen aan in Den Helder. In de wachtrij voor de boot zagen we een grote meeuw die wel zin had in de broodjes die we hadden meegenomen. Wat zijn die beesten groot!

Meeuwen voeren en pizza eten
Eenmaal op de boot voerde Ronnie op het dek de meeuwen met (jawel) hondenbrokken. De kinderen moesten daar erg om lachen. Eenmaal op Texel kochten we snel wat broodjes voor de volgende ochtend en was er nog tijd voor een souvenirwinkeltje. Vervolgens konden we inchecken in ons huisje en maakten we de kamerindeling. Daarna hebben we overlegd wat we zouden eten. ‘’Pizza ‘’werd er geroepen en wij als begeleiders vonden het niet heel erg om daarin mee te gaan. We kwamen bij een leuke pizzeria, waar ze gooiden en zwaaiden met het pizzadeeg. Dat trok natuurlijk de nodige aandacht van de kinderen.  Verder hebben wij het in het belang van de kinderen rustig aan gedaan in de avond en sloten af met een bordspel.

Bonte Belevenis en strand
We begonnen de volgende dag met een lekker ontbijt. Daarna stond de dag in het teken van de Bonte Belevenis. Dit is een boerderij waar je verschillende ambachten kunt bekijken en ervaren. Zoals de bakker, kaarsenmakerij, zeepmakerij en papiermakerij. De kinderen hadden het erg naar de zin, maar sommigen vonden het wel een beetje spannend. Na de Bonte belevenis gingen we richting vuurtoren, lekker vliegeren op het strand. Het was best koud dus haalden we op de terugweg houtblokken voor de open haard in ons huisje. We genoten van zelfgemaakte wraps. Daarna gingen de meeste kinderen naar het zwembad op het park. Ze kwamen moe maar voldaan weer terug. Het was tijd voor lekkere hapjes. Voor een deel zelfgemaakt en Ashley was zo lief om hapjes te kopen voor de groep.

Ecomare en een natte broek
We werden al vroeg wakker door het gevlog van de kinderen (zichzelf filmen). Een grappig verhaal over een Texelse fazant. Na een lekker ontbijt pakten we onze spullen en maakten de kamers netjes. We vertrokken naar Ecomare en dat was een geweldig leuke ervaring voor iedereen. We konden heel dichtbij de dieren komen en ze aanraken. Daarna gingen we nog naar het strand en keken bij een pier van rotsblokken. Begeleider Ronnie wilde wat verder kijken en kwam met een natte broek terug omdat het water iets te snel steeg! Er was veel wind en hond Boot kon bijna niets meer zien door het opgewaaide zand. In de rugzak van Justin had hij het beter naar zijn zin. Daarna pakten we de boot om terug te gaan naar De Korenschoof want de volgende dag zou school weer op het programma staan. Onderweg pakten we nog even een Mc Donalds mee. Iedereen was moe, maar wat hadden we het leuk gehad!

Wij vonden dit weekend een geweldige ervaring die we niet hadden willen missen. Wat hebben wij genoten van Texel en van de kinderen. Wat hebben wij veel gelachen samen. Dankjewel voor jullie gezelschap en het vertrouwen in ons. Hopelijk hebben jullie net zoveel genoten als wij!